درمان میگرن
نوشته شده توسط : spudgene

میگرن

چیزی که در عامه به طور اشتباه مفهوم شده این است که هر سر درد شدیدی میگرن می باشد اما میگرن در واقع تغییرات فیزیولوژیکی ای در مغز است که باعث ایجاد درد مشخص و با علائم خاصش می شود. پس تشخیص این بیماری بر عهده ی پزشک بوده و هر سر درد شدیدی میگرن نیست. میگرن اغلب به شکل درد های ضربان داری توصیف می شود که معمولا یک طرفه بوده و ممکن است در دو طرف سر هم احساس شده یا سمت خود را عوض کند.

خصوصیات درد های میگرنی چیست؟

این نوع سر درد نوعی سر درد ضربان دار است که به گفته ی افراد میگرنی گویی سرشان میخواهد سوراخ شود. کوبنده بوده و حتی فرد صدای کوبیده شدن و تق‌تق چیزی در سرش را احساس می کند که نمایان کننده ی ناتوان کننده بودن و طاقت فرسایی این نوع بیماری نورولوژیکی است. این سر درد گاها خفیف بوده و اگر درمان نشود وخیم تر می شود. درد میگرن بیشتر در یک طرف سر ایجاد می شده و معمولا در ناحیه ی پیشانی اتفاق می افتد.؛حدودا چهار ساعت طول کشیده و اگر درمان نشود تا ۷۲ ساعت و یا حتی یک هفته هم توانایی ادامه یافتن دارد.

میگرن، سر درد های میگرنی و مراحل آن

درمان میگرن:

میگرن یک بیماری نورولوژیک است که می تواند دارای علائم متنوعی باشد اما غالبا به صورت سر درد های شدید و طاقت فرسا تشخیص داده می شود. علائم دیگری که ممکن است به همراه سر درد دیده شود شامل تهوع، استفراغ، اختلال در تکلم، مورمور دست ها و سر، بی حس شدن اندام ها، حساسیت به نور و صدا و … می باشند. این بیماری می تواند به صورت ارثی منتقل شده و هر سنی از افراد آن ها را درگیر کند. نزدیک به 25 درصد از افراد میگرن را تجربه کرده و اکثر آن ها خانم می باشند. به طوری که در دوران بعد از بلوغ نسبت بیماران خانم به آقا حدود سه به یک می باشد.

میگرن می تواند در کودکی شروع شده و یا حتی تا اواخر میانسالی هم بروز پیدا نکند پس بروز آن بسته به جنس، ژنتیک و … در افراد متفاوت است. به طور مثال احتمال ابتلا به میگرن در زنان بسیار بیشتر از مردان بوده و زمینه ی ژنتیک در آن بسیار دخیل است.

سر درد های میگرنی چطور تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تشخیص میگرن ابتدا بررسی های بالینی انجام داده و پس از گرفتن شرح حال بیمار، سابقه ی خانوادگی او و اقدامات لازم ممکن است دستور انجام تصویر برداری از مغز را بدهد تا احتمال سایر عوامل مثل سکته های مغزی، تومور ها و یا ساختار های غیر عادی در مغز را رد کند.

تشخیص افتراقی انواع سر درد با میگرن

بیش از ۱۵۰ نوع سر درد وجود دارد که از لحاظ شدت، علت ایجاد، طول دوره و … متفاوت اند.

سر درد تنشی: این نوع سر درد شایع ترین نوع در بین کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان می باشد.‌ شدت و درد آن از خفیف تا شدید بوده، محرکش بیشتر فشار های روانی است و معمولا علائم بارز دیگری ندارد.

سر درد های cluster یا خوشه ای: از انواع شدید سر درد بوده و حس سوختگی و فشار بر پشت و اطراف چشم را القا می کند. این درد ممکن است ضربان دار یا ثابت بوده و در سمت درگیر شده ممکن است افتادگی پلک، کوچک شدن مردمک، قرمزی چشم و ریزش اشک دیده شود. حملات این نوع سر درد دسته ای و در طول هفته ها تا ماه ها می باشد(نامش را از همین عامل گرفته) و هر حمله حدود 15 دقیقه تا 3 ساعت طول می کشد.

سر درد سینوسی: درد ثابت و عمیق در گونه ها، جلوی سر و بینی حس شده و زمانی اتفاق می افتد که حفره های سینوس که در استخوان جمجمه و صورت قرار دارند دچار التهاب شوند. این بیماری سینوزیت نام داشته و علائمش شامل گرفتگی، تولید ترشحات بینی به همراه سر درد می باشد.

سر درد برگشتی: هنگامی اتفاق می افتد که بیمار در مصرف دارو ها زیاده روی کرده و نه تنها بدنش کم‌کم نسبت به آن دارو مقاوم می شود بلکه دارو شروع به دادن عوارض جانبی ای مثل سر درد می کند.

پس مد نظر داشته باشید که بیش از حد دارو مصرف نکرده و اگر به سر درد برگشتی دچار شدید با مراجعه به پزشک داروی خود را تغییر دهید.

 





:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: